29 juli, 2009

Nederland en zijn Stasi

De Binnenlandse Veiligheidsdienst (nu AIVD) heeft actievoerder en politicus Roel van Duijn tientallen jaren geschaduwd. Een vuistdik dossier, dat hij gedeeltelijk in handen heeft, beschrijft zijn complete handel en wandel sinds 1962.

De dienst was geïnfiltreerd tot in de hoogste geledingen van de Provoen Kabouterbeweging, waarin Van Duijn (66) één van de voormannen was. Uit de stukken blijkt dat de BVD Van Duijn al sinds zijn negentiende volgde, toen hij betrokken was bij een demonstratie tegen de atoombom in Den Haag. Sinds hij een jaar later naar Amsterdam vertrok is bijna geen actie of publicatie van zijn hand onbelicht gebleven.

Van Duijns dossier bestaat uit 353 bladzijden, met informatie tot 1982. Latere informatie is volgens de AIVD 'mogelijk' te actueel of wordt 'mogelijk' nog gebruikt in ander onderzoek. ''Het resultaat is verbijsterend,'' zegt Van Duijn. ''Een naargeestige schending van de privacy. Het is een miezerig gevoel dat er jaren mensen zijn geweest die achter mijn rug om rapportjes hebben zitten schrijven, om me op zeker moment te grijpen.''

Het dossier, waarin Van Duijn met PD-106043 wordt aangeduid, bevat samenvattingen van vergaderingen, krantenknipsels en opmerkelijke gebeurtenissen.

Verder lezen op de site van het Amsterdamse sufferdje.

Ik meen te begrijpen waarom ik zelf nooit benaderd ben om te kotsen aan de BVD. Een mij verder totaal onbekend familielid in Schiedam moet ter plaatse een berucht BVD-er zijn geweest, en men recruteert niet meer dan een keer in dezelfde familie. Heb ik wel eens gehoord, of - op zijn Van-Oekels: heb ik wel eens ergens gelezen...

Hoe Stasi-achtig Nederland is, waar het regime de OV-chipkaart alleen al ingevoerd wil hebben om te zien hoe iedereen zich verplaatst - maak u geen illusies. (En die kentekens krijgen we ook nog wel, tot van uw fiets!)

En het klikje op de lijn was echt.
Miezerig - en het is ook de bedoeling dat je iedereen gaat wantrouwen. Wantrouwen is het Gnot van de Staat, Roel.

Meer:
De schade van al deze rapportages bedraagt het wegsmijten van belastinggeld, plus voor mij een lachwekkend, maar toch onherbergzaam gevoel, dat ik het grootste deel van mijn leven geschaduwd ben door kwaadwillige onbekenden, die aan een verwrongen beeldvorming werkten.

Geen opmerkingen: