17 juni, 2009

Ach, Nederland en zijn omroep


Eigenlijk wilde ik dit als een soort interimstukje Droom van vrije radio presenteren, maar toen zag ik dat Meta de Vries de Radiobitches Oeuvre Award krijgt (of heeft gekregen) in deze zelfde maand. Radiobitch. Award. Nederland. Omroep.

Een beetje Nederlandse vrouwelijke televisiepresentator is op het net in de allereerste plaats terug te vinden als mokkel. Zoiets hoef je met Britsen niet te verwachten. Het is echt niet alleen de Bond van Wetsovertreders die zich misdraagt ten aanzien van vrouwelijke mediamensen, sterker nog: blijkbaar wordt dit wangedrag verinnerlijkt. Ik moet de mooie radiostem die ik dagelijks spreek eens vragen of zij een prijs als radiobitch zou waarderen - ik weet het antwoord al, en dan, zij zal die prijs niet krijgen, want geen Hilversum.
Nederland is al zo heel lang een thuishaven voor lompe pummels, daar hoef je geen wetsovertreder voor te zijn.

Enfin, Meta de Vries is uiteraard al jaren uitgerangeerd naar een bejaardenomroep met precaire status.

Zij was natuurlijk niet de eerste Nederlandse vrouwelijke discjockey, al wordt zij zo aangekondigd in Omroepland. Veronica en Luxemburg tellen daar niet.

In het Hilversumse, toen ik er nog wel eens naar luisterde, waren nog twee mooie vrouwenstemmen verstopt. De ene was nota bene een zusje Haasbroek, af en toe te horen als presentatrice van een VPRO-totaalprogramma. Als Henja Schneider nu verborgen als vertaalster van heel veel boeken (en als een van de schrijfsters van de kookrubriek van Trouw). De ander was waarschijnlijk ook niet echt van de radio: Susanne Piët, die een lateavondprogramma bij de VARA medepresenteerde. Die geeft nu managementadvies - ach, wat zal ik eens zeggen - "wie niet", of zo. Op haar site presenteert ze een filmpje in het Engels, en dat gestuntel laat niets heel van de stem...
Van haar vond ik wel een portretje. Zij zal wel geen radiobitchprijs, pardon: award, krijgen.

En - niet smokkelen met de muis die het antwoord geeft - wijs van de twee jarenzeventigmeisjeshoofden aan wie er Rechts is en wie Links, en waarom niet....

Geen opmerkingen: