01 januari, 2006

Meer over de zangeres van Happy New Year


Happy New Year was het eerste plaatje dat ik bij mijn eerste bezoek aan Engeland kocht. Londen was ook het paradijs van speelmachines (hazewindhondenrennen enzovoort) en daar heb ik mijn geld verder aan uitgegeven. En ik ging zo op in een spel dat het singletje mij ontglipte en door een oneerlijke vinder is opgepakt. Wonderlijk genoeg had V&D - destijds een zaak met een goede platenafdeling - later een Nederlandse persing met fotohoesje. Het singletje heet nu moeilijk vindbaar. Een hit is het niet geweest.
Behalve dan op Radio England 227. Op dit station zond men de eigen hitlijst zaterdagochtend nogal vroeg uit. Ik herinner mij al te goed hoe Bill Berry nummer 49 - meen ik mij te herinneren - aankondigde met de opmerking "It's a happy new year already". Het was laat september 1966, misschien oktober. Bij andere stations met een eigen eigenzinnige lijst werd het wel een enkele keer gedraaid, maar nooit in een hitlijst opgenomen.

Beverley (Kutner) heeft een tweede single opgenomen, een nummer van Donovan, getiteld Museum. Dit nummer is ook uitgevoerd door Herman's Hermits. Op de b-zijde een nummer van de anoniem gemaakte Graham Bond Organisation. Zoekende naar vermelding van haar naam kwam ik het verhaal tegen van een demo van Bert's blues, ook van Donovan. De vraag is of dit ooit is uitgebracht. Als zangeres duikt ze vervolgens op als echtgenote van John Martyn. In die hoedanigheid zag ik haar laatst ge�nterviewd op de BBC, als de ex van dan. Belangwekkende trivia vind ik dat zij de vrouwenstem is in Fakin' it van Simon & Garfunkel (de b-kant is godbetert zowaar een northern soul classic, maar dit terzijde): "Good morning mr. Leitch, will you be having a busy day?". Mr. Leitch - Donovan, bedenk ik nu. Wat een intelerig gedoe. Ik ken de LP Paul Simon Songbook niet, maar er staat een zwartharig meisje op, blijkbaar: Beverly. Ik vond het niet nodig Paul Simon er bij te laten zitten. Ik vind eerlijk gezegd dat een soloalbum, of een enkele EP van de afgebeelde, meer op zijn plaats is.
Zij heeft als zangeres van zekere groep The Levee Breakers een singletje gemaakt Babe I'm leaving you met als b-zijde Wild about my loving, een nummer dat ik ken van de Lovin' Spoonful, een traditional. En in 2001 heeft zij blijkbaar nog een eigen soloalbum gemaakt. Niets kan echter haar eerste Deramsingletje overtreffen.

POSTSCRIPTUM
Hoewel het afgebeelde meisje wel op haar lijkt, is het toch niet Beverley, maar de echte verloofde an Paul Simon uit die dagen.

Geen opmerkingen: