09 september, 2005

Tramsensaties in Seattle en Portland



Heuvelop in South Jackson Street tot een eindweegs in de binnenstad aan de havenkant rijdt in Seattle een prachtige tramlijn. De lijn is vernoemd naar de vorig jaar overleden stichter van het trambedrijf, George Benson. Goed onderhouden, prachtig gelakt en geverfd van binnen en buiten, serienummers die diverse honderdtallen bedragen - sommige hebben een mooi klassiek zoemende motor, andere een geluidloze.. een feest voor het oog, een genoegen om in te rijden.

In Jackson Street wordt de trolley gewisseld, de bestuurder loopt naar de andere kant - er wordt kop gemaakt. Het lijnnummer is 99. De conducteur kijkt toe of je het gepaste bedrag in de pot doet, zoals overal in het openbaar vervoer in de VS. In tegenstelling tot andere vervoersvormen in Seattle is de tramrit niet gratis, maar het is mooi genoeg om langs de haven en de fjord ('sound') te rijden in een klassieke tram.



In Seattle is de monorail een bron van voortdurend vermaak langzamerhand. De lijn zal particulier geëxploiteerd moeten worden en eigenlijk wil niemand het. Waarom de gemeente het niet wil is mij niet duidelijk.

In Portland rijden trams van het blokkendoostype (Breslauer, zou ik het ouderwets willen noemen - maar het zijn zogenaamde moderne trams). Maar als extra sieraad kun je verrast worden door een van de twee klassiekers die meedoet, serienummers 511 en 512 voorzover ik weet. Ik heb er niet zelf een op de foto kunnen zetten: de verschijning was te verrassend en voordat ik mijn camera gepakt had was de tram de hoek om.

Geen opmerkingen: