20 maart, 2011

Privatiseren wat ooit privaat was


Het was geen ziekenhuis en ook weer wel. Ik ben er geopereerd - bij het leeghalen van mijn ouderlijk huis kwam ik mijn polikliniekkaart tegen, wat moet ik er mee? mijn eigen museum zijn? - en heb er ongeveer een week gelegen, snel bijkomende en wandelend in een riante tuin die grensde aan het Vondelpark.
Het Hervormd Diaconessenhuis. De verklarende folder op het nachtkastje vertelde dat er ook echt nog diaconessen rondliepen, al geloof ik niet dat ik er iets van gemerkt heb.

Wat is er mis gegaan met de ziekenverpleging en de ziekenzorg? Het gebouw is drastisch vernieuwd tot een archtitectonisch monster aan de oude Overtoom. En het heet Reade.

Ooit was het dus een initiatief van de diaconie van de Kerk. Toen kwam alles zo ongeveer in handen van de overheid. En nu heet het Reade. Van God en gemeente los.
Het verschil is dat de Kerk geen winstoogmerk had.

Geen opmerkingen: