06 juni, 2010

Peter


Hier wil ik het helemaal niet over hebben, maar reclame op een site van de Independent bezorgde mij - tja, wat eigenlijk?

Mijn geliefde ging structureel vreemd met de vriend van haar beste vriendin. Al gauw zat ik in een ongewenste driehoek waar ik zelf blijkbaar niet uit kon stappen, de vierde was weg.
Bovendien noemde zij het natuurlijk heel feministisch niet: vreemdgaan. Plotseling was het heel belangrijk dat wij niet getrouwd waren. Peter "was er ook".
Mijn antwoord hierop: hij is er niet ook, want ik ben weg.
Maar zo makkelijk raakte ik er niet uit. Het probleem was dat ik helaas nog steeds stapelgek op haar was.

Toen kwam het vreemde ogenblik dat een meisje in een uitgaansgelegenheid na de eerste blikwisseling - die wederzijdse goedkeuring inhield - naast mij ging zitten en nogal ingrijpend lichamelijk contact ging leggen. Ik was verrast, maar dan ook weer niet en had geen enkele behoefte aan tegenstribbelen want ik had haar meteen leuk gevonden. Ze bleek een studie- en jaargenote, we waren elkaar ook vaag bekend voorgekomen.

In de vroege ochtend strekte zij een arm naar mij uit en prevelde: "Zeg Peter..."
Ik excuseerde mij en vertelde hoe ik heette. Vermoedelijk werd degene bedoeld die op haar muur met vermelding van zijn naam had geschreven dat zij nogal van vandattem hield - voorzover ik iets uit de tekst kon opmaken.
Vrolijk ontwaken in de vroege lente.

Het was niet door die rare spreuk op haar muur en wat daar aan vast kon zitten dat het niets werd. Het raakte ook hierdoor niet uit met degene op wie ik met een gepast woord nog steeds stapelgek was.

Wat ik maar wilde zeggen: vreemdgaan is vreselijk. En dan heb ik het helemaal niet eens over de moraal.
En zoals alle vreselijke dingen in het leven is het te koop.
Wereldkampioenschap voetballen. Nederland kan op ons rekenen. Datingsite voor vreemdgaan en overspel (wat mag het verschil zijn?). Merk op dat er klasse- en leeftijdskenmerken verbonden zijn met "van de markt" een vreemdgangpartner plukken. De collega die je regelmatig tegenkomt bij de waterautomaat of het kopieerapparaat of de buurman/-vrouw, dat is toch echt te ordinair (en levert geen geld op aan gehaaide jongens m/v). Al suggereert de foto wel dat het toeval van elkaar in het uitgaansleven tegenkomen een marktgestuurd handje geholpen wordt.

Eigenlijk sluit het toch aan bij de post die ik wilde schrijven, dit er zo impulsief uitgeramde boze stukje.

Geen opmerkingen: