29 december, 2007

Zomaar opeens naast mij

Trouw was langs bij bijbelschool De Wittenberg in Zeist, ondanks de naam geen lutherse instelling. De school trekt jongeren van allerlei gezindten die het er over eens zijn dat Jezus hun beste vriend is. Zeventienjarige Daniël staat op de foto, gebruind, krullend haar, affiche van Che met Engelse tekst aan de muur naast het kruis, kruisje om zijn hals en nog een kruis op zijn t-shirt. Hij heeft een vriendin die ook gelovig is dus aan seks doen ze niet. Hij heeft er wel een uitgesproken mening over:

- „Tegenwoordig is seks een product, terwijl het als een cadeau van God bedoeld is, iets moois tussen man en vrouw", vindt hij. „Op vakantie in Frankrijk kwam er opeens een meid zonder kleren naast me liggen. Helemaal naakt. Gelukkig gebeurde er niks. Ik besef heus wel: hoe sterker je gelooft, hoe meer de duivel je wil verleiden. Want wie niet gelooft staat toch al aan Satans kant." -

Wonderlijk niet? Goed, op mijn zeventiende niet, maar ik heb het zelfs meermalen meegemaakt dat een meisje - het woord meid vind ik nogal onaardig - zonder kleren aan naast mij ging liggen. Het dient gezegd dat hieraan toch altijd een ik mag wel zeggen tamelijk diepgaand gesprek aan vooraf is gegaan. En we wisten elkaars namen. Ook de plaats blijft in mijn verhalen, die ik verder niet vertel, niet in het vage, zoals bij Daniël. Was het nou op een hotelkamer, in een tent of op het (naakt)strand, een grasveldje? Wat had er moeten gebeuren? Zou er niet veeleer iets gedaan moeten zijn, door een van beiden of beiden - "gebeuren" klinkt toch wel heel passief? Kende je haar naam op zijn minst? "Opeens een meid" - waarschijnlijk niet dus.

En weet je wat het alleraardigste resultaat kan zijn van zo'n ontmoeting zonder kleren aan? Iets heel leuks: het heet verkering. Echt waar. Maar ik geef toe dat het daar niet altijd op uitloopt - pech dan...

Gunst, je maakt wat mee als zeventienjarige met overal kruisjes bij de hand, denk ik dan. Ik was toch wat ouder (en droeg noch draag kruisjes). Wat moet die jongeman een machismo onderdrukken, zeg.

Dan is Jaap (22) aan het woord.

- Voor Jaap zijn de regels duidelijk. Ook hij wil geen seks voor het huwelijk. Tot nu toe was dat geen grote opgave, want een vriendin heeft hij nog niet gehad. „Masturberen is niet per se fout, maar je moet uitkijken dat je niet doordraaft in zondige fantasieën. Denken en uitvoeren, dat komt bij zondes op hetzelfde neer." -

Het is toch op zijn minst interessant te weten welke fantasie toegestaan is en welke niet. Je kunt er in ieder geval in doordraven. Je kunt dan haast met hetzelfde resultaat zeggen: het mag helemaal niet. Dan weet je dat je Altijd Fout Bezig Bent, dat schept duidelijkheid.

Op de foto staart zeventienjarige Lisanne wat bedroefd-dromerig uit het raam over de lommerrijke omgeving - de reportage is duidelijk in de zomer of het begin van de herfst gemaakt.

- „Het verlangen tot evangelisatie heeft God in mijn hart gelegd", zegt ze in haar paars-witte kamertje in de Bijbelschool. „Ik dacht meteen aan Afrika. Donkere mensen interesseren me heel erg." -

Waarom zouden donkere mensen haar zo interesseren? Omdat Jezus Zelf een donker mens was (is)?

Laatst was ik beslist totaal de enige in de Geertekerk die in een schaterlach uitbarstte bij de woorden van een jongere, dat een kruisiging voor jongeren toch best wel heftig is. Ik vrees dan ook dat al deze humor door de betrokkenen zelf beslist niet bewust als humor gezien of gepresenteerd wordt.

Geen opmerkingen: