07 december, 2007

Opmerkelijk debuut

- Klopt het dat er autobiografische elementen in uw debuutroman terug te vinden zijn?

- Leuk dat u dat vraagt. Op mijn school was een fietsenkelder, en er liepen allerlei geruchten over dingen die daar gebeurden in losse uren of na afloop van de schooldag.
Het meisje dat model stond voor Stefanie Stuifzand zag ik bijna altijd als ik mijn fiets kwam ophalen. Je zou zweren dat zij permanent een lekke band had of zo, zat altijd gehurkt iets aan haar ventiel te doen. Ik weet niet wat je met zo'n ding doet, ik ben helemaal niet handig, maar op een dag zie ik haar gebukt bij haar achterband, hoog opkruipend t-shirt aan, strakke jeans, ik zie haar string en een navel met een schittersteentje erin, en plotseling ben ik helemaal opgewonden. En ik zeg: als je nu toch bukt en met iets rechtopstaands bezigbent...
Ze zei niets en..

- Hier grijpt de wilde scène plaats die zich haar plaats in de Nederlandse literatuur al veroverd heeft en die naar ik begrijp al aanleiding is tot de komende verfilming van het debuut Zandstorm van de 19-jarige Frans Verbiesteren, met wie we verder praten na reclame, nieuws en weer, en reclame. Tot straks..

Geen opmerkingen: