07 mei, 2006

Een keer


"This borders between pacifism and treason, combining the best qualities of both. The fact that you won't be hearing this song on the radio is more than enough justification for the writing of it." Schrijft Phil Ochs op de hoes van de LP I ain't marching anymore. Sinds gisteren bezit ik deze plaat. Een aantal jaren geleden vond ik in Parijs de "elektrische" versie, nu heb ik dan ook de akoestische. Deze tekst van Phil vraagt om nadere uitweiding.

Op 12 december 1965 iets over achten draaide Paul Noble dit nummer op Radio Caroline. Het was zijn laatste programma, ingeblikt, hij was al van het schip. Hij kondigde het niet af of aan. Toch kwamen lied en boodschap in een klap bij mij over, de bijzondere omstandigheid dat een dierbare deejay verdween maakte de boodschap extra duidelijk. (Twee dagen daarvoor was Keith Skues al van Caroline verdwenen, de week ervoor Bryan Vaughan. Het maakte mij bepaald niet vrolijk - zijn programma zou worden overgenomen door Tony Blackburn, iets waar Paul zelf ook openlijk zijn walging over uitsprak). Ik moest echt naar school - zal toch wel weer te laat zijn gekomen - het afscheid van Paul Noble heb ik verder gemist.

Het was de eerste en enige keer dat ik het op de radio hoorde, en ik wist niet eens wie het nummer zong (de titel van het nummer was overduidelijk). Het heeft jaren geduurd tot ik wist van wie het was en nog langer totdat ik de plaat - dan echt eigenhandig op de radio kon draaien.

Er kan aan de tekst alleen maar toegevoegd worden dat hij - nader uitgebreid - helaas nog steeds van toepassing is. Meer dan ooit misschien wel.

I AIN'T MARCHIN ANYMORE



Oh I marched to the battle of New Orleans
At the end of the early British war
The young land started growing
The young blood started flowing
But I ain't marchin' anymore

For I've killed my share of Indians
In a thousand different fights
I was there at the Little Big Horn
I heard many men lying I saw many more dying
But I ain't marchin' anymore

Chorus:
It's always the old to lead us to the war
It's always the young to fall
Now look at all we've won with the saber and the gun
Tell me is it worth it all

For I stole California from the Mexican land
Fought in the bloody Civil War
Yes I even killed my brothers
And so many others But I ain't marchin' anymore

For I marched to the battles of the German trench
In a war that was bound to end all wars
Oh I must have killed a million men
And now they want me back again
But I ain't marchin' anymore

(chorus)

For I flew the final mission in the Japanese sky
Set off the mighty mushroom roar
When I saw the cities burning I knew that I was learning
That I ain't marchin' anymore

Now the labor leaders screamin'
when they close the missile plants,
United Fruit screams at the Cuban shore,
Call it "Peace" or call it "Treason,"
Call it "Love" or call it "Reason,"
But I ain't marchin' any more,
No I ain't marchin' any more

Meer over Phil Ochs. En na enig scrollen hier meer over de opmerkelijke loopbaan van Paul Noble.

Geen opmerkingen: